Race-rapport Enduro SM Uppsala - Arvid Modin

Enduro SM Uppsala, en 15:e plats, en 14:e plats, två nya segrar i klassen OCH EN SÄKRAD SM TITEL!Vad som såg ut att bli ännu ett mudrace blev istället ett riktigt dunderföre på en fin rörken. Likt Östersund ett tvådagars race bestående av tre varv + 1SP av tre relativt korta specialprov alla centralt belägna på motorstadion som skildes åt med transporter på både stökiga och leriga skogsspår och väg. Första provet utgick från crossbanan, en snabb tur genom en teknisk och hal skog, sedan ut på snabba rakor längs med infarten för att sedan avslutas inne på crossbanan, totalt 7 minuter. Andra provet var 4 minuter långt bestående till största del av ett stubbgärde som startade och avslutades med ett par kurvor på klubbens knattebana. Tredje och sista provet var ungefär 6,5 minuter långt och bestod enbart av skogsåkning, för det mesta på gamla slingor men även lite nydraget, generellt sett väldigt tekniskt. Litet regn under natten till dag ett gjorde att banan var blöt och hal i början men kände ändå att jag kunde gå ut med hyfsad attack. I mål på första sträckan strax innanför topp 20 men kunde efter lite bättre åkning under andra och tredje provet leta mig upp till topp 15. Tight racing hela dagen med ständiga sekundstrider där jag tillslut slutade som 15:e totalt och med seger i klassen efter att ha missat 14:e platsen med 11 hundradelar. Körde dagen och försökte att attackera överallt så gott jag kunde och fick visst resultat även om jag kände viss frustration över att jag inte riktigt kunde känna skillnad på de prov där jag blev runt topp 10 och de prov jag endast blev strax innanför topp 20. Ändå en väldigt stabil dag utan några överdrivet snabba tider men även helt utan vurpor. Ut på dag två med en plan på att inte upprepa vad som hände under dag två i Östersund där det blev överladdning och allt för många vurpor. Lite för långsam under första provet men kom ut på andra provet på stubbgärdet som nu hade torkat upp och fått bra med fäste och spår och kändes riktigt bra och kom in med en 10:e tid. Spenderade dagen mellan 12:e och 15:e plats totalt där det rullade på riktigt bra fram tills en vurpa på SP7 där jag tappade några få men dyrbara sekunder. Ut på sista provet som 14:e med mindre än en sekund ner till 15:e plats. Går ut på sträckan som annars varit min sämsta under helgen och försöker att ta ner attacken en liten nivå för att få mer fart genom sväng och ett bättre flyt. Detta ger resultat och kommer in med en 10:e tid en halv sekund framför föraren närmast bakom i totalen och lyckas ta 14:e platsen. Tyvärr endast 7 sekunder bakom 12:e plats och under 30 sekunder från topp 10. Stabil helg för totalen där jag fortsatt ligger på 15:e plats men där helgens höjdpunkt utan tvekan blev en två nya segrar i klassen men även säkrad titel som första Svenska Mästaren någonsin i 125 Youth U21 klassen med en runda kvar!! Grymt stort tack till alla som hjälpt till att nå detta! Nu laddar vi inför seriefinalen i Enköping om två veckor där jag får sätta denna medalj runt halsen!