BMK följer kraven i tillstånden vi har för att utöva vår verksamhet, och vad gäller buller är det vårt ansvar som klubb att se till att detta efterlevs av alla som kör hos oss vid varje tillfälle.

Vi genomför ljudmätningar på två sätt:

1. Kontroll av enskilt fordon vid träning & tävling: Om vi misstänker att ett fordon låter för mycket genomför vi en mätning och om fordonet underkänts och får inte användas mer innan ljudnivån är åtgärdad.

2. Kontroll av samtliga fordon vid träning & tävling: Vi genomför även kontroll av samtliga fordon ett antal gånger per år. Det är inte något som annonseras i förväg, utan man blir informerad vid det aktuella tillfället. Rutinen är då att ljudmätning sker av samtliga fordon innan dom får användas. Fordon som underkänts i ljudmätningen får inte användas innan ljudnivån är åtgärdad .

Mätmetod och ljudnivå:

SVEMOS gällande reglemente gällande ljudnivå används och mätmetoden är "2 meter max".

Notera! Från 1:a Januari 2025 gäller SVEMOS nya nivå som är 3 dB lägre.

Frågor och svar:

Fråga: Får jag tillbaka köravgiften om mitt fordon inte klarar ljudmätningen?
Svar:
Nej, det är förarens ansvar att följa reglementet och uppfylla kraven på maximal ljudnivå. Du får veta vilken nivå du ligger på som kan hjälpa dig att kan välja åtgärd.

Fråga: Varför väljer man bara mig för ljudmätning och inte dom andra som kör vid en träning? Det är ju orättvist!
Svar: Vi misstänker att just ditt fordon låter för mycket, så det är just det vi vill mäta.

Information om nivåer finns i SVEMOS reglemente: https://www.svemo.se/nyheter/18639