Redan på fredag 19/8 började tävlingarna med en guldhjälmsklassen i enduro för de yngsta. Deltagarna hade en bana på ca 5-6 min att köra och alla körde 6 st varv. I 65 cc klassen kämpade Zeyon Göcmenoglu Burström, Botkyrka MK, William Matesa Eriksson, Tibro MK och Albin Karlsson, Katrineholm MCC. I 85 cc klassen deltog Hanna Gillemyr, Göta MS och Joel Ljungström Arena Motorklubb till publikens stora förtjusning. Bra kämpat och kört alla guldhjälmar!!

Lördag 20/8 gick 5:e deltävling av Swedish Youth Enduro Championship (USM) av stapeln. Ett varv innehållande tre st specialprov + en transport kördes av de olika klasserna 4 varv + 1 SP resp 5 hela varv. SP 1 var ett lite längre enduroprov av endurokaraktär med stor blandning på underlaget. SP 2 var ett crossprov som till stor del gick på crossbanan och andra öppna delar. SP 3 var ett extremprov med både byggda hinder (stockar och traktordäck) samt naturliga hinder såsom berghällar mm. Transport var en 1 km ganska smal och teknisk slinga mellan depå och SP 1+2.

I klassen USM 1 representeras Botkyrka MK av Linus Smolsky (plats 10), Anton Johansson (plats 5), Viktor Kallur (plats 7), Fred Segerlund (plats 24) och Olle Elling (plats 23).

I klassen USM 2 representerades Botkyrka MK av Theodor Franzen som lyckades vinna tävlingen i klassen, stort grattis! I klassen körde även Oscar Färm Dymkowski (plats 12), Nils Anderberg (plats 22), Gustaf Holmgren (plats 33), Dennis Sjöberg Bremmer (plats 35) och Casper Averbo (plats 36).

I klassen USM 3 presenterades Botkyrka MK av Jimmy Bragge (plats 7), Petter Johnsson (plats 4), Oscar Lagerbeck (plats 28) och Vide Engström (plats 19).

Även i klassen Öppen Dam representerades Botkyrka MK av Frida Gustavsson (plats 2). Starkt!

Tävlingen kan sammanfattas med tre utmanande prov som krävde sitt yttersta från deltagarna. En bökig och teknisk transport därtill gjorde dagen tuff för många. Att sedan regnet kommit under natten var inte mycket att göra åt, men det fina med enduro att det finns inga dåliga väder…

En stor kämpainsats av alla deltagare där provtider legat runt 1 tim 28 min för de snabbaste till över 3 tim för den som kämpade sig sist mål.

En stor skara funktionärer med allt från grillning, backup tidtagning, marschall mfl möjliggjorde genomförandet av tävling. Bra jobbat alla funkisar!

Efter tävlingen inkom positiv feedback både från deltagare och representant ifrån Svemo på hela arrangemanget.

Botkyrka MKs förare i USM:

Länk till gopro film från delar av varvet med Anton Johansson: LÄNK

Resultat ifrån endurosm.se: LÄNK

Söndag 22/8 kördes deltävling 5 av MC Sport Cup på samma sträckor som USM.

Tävlingsklasser körde 4 varv + sp 1 medans övriga körde 3 varv + sp1.

I tävlingsklasserna representerades Botkyrka MK av av Rasmus Stenbacks, Arvid Modin, Emil Gustavsson och Wilma Berggren. Bäst gick det för Arvid Modin som vann Juniorklassen, stort Grattis!!

I motionsklasserna startade flera förare ifrån klubben och i motion 16-39 lyckades Dennis Lundqvist att ta hem segern, stort grattis! Bra gick det även för Anders Viklund och Dennis Simonetti.

I klassen 40-49 gick det bäst för David Andersson och Tomas Strandberg.

I klassen 50-59 körde Göran Segerlund samt Urban Lindholm in på bra placeringar.

klassen 60-65 avgjordes på sista sträckan när Uppsalaföraren Björn Gottschalk knep vinsten i klassen före Botkyrka MKs Mikael Ahlberg med inte ens en hel sekund i marginal. Björns tid 1.22.23.48 mot Mikaels tid 1.22.24.41.

I ungdomsklasserna körde Linus Smolsky och Anton Johansson in på 1a rep 3e plats. Bra kört!

Resultat Mc Sport cup:LÄNK

En lång helg med mycket racing och fina prestationer från många klubbmedlemmar, samt många goda insatser från många i klubben med att förbereda och genomföra tävlingen för att summera.

Tack för alla insatser!